De officiële presentatie van het kunstproject
‘Vogelvlucht’, een digitale expositie van het Hengelose internetmuseum MHHK,
werd gistermiddag afgesloten met een roofvogelshow. Daar ben ik beslist geen
liefhebber van. Ik houdt van vrije vogels, die de lucht doorklieven zoals hen
dat goed dunkt. Bij roofvogelshows worden vogels getoond die gevangen worden
gehouden. In mijn ogen zijn dat sneue vogels, die alleen op de wieken mogen als
hun baasje dat goed vindt. Voor commerciële doeleinden en het vermaak van
mensen, die zich vaak niet bewust zijn van wat zij zien. Dat is een treurig lot,
voor elke vogel.
Een kerkuil in een kooitje: wie de vrijheid lief heeft
loopt hier niet warm voor
|
Als ik daar even aan voorbij ga kan ik toch wel enige bewondering
opbrengen voor de gewaagde combinatie van een roofvogelshow met het
kunstproject Vogelvlucht, waaraan louter Hengelose kunstenaars deelnemen. Bij
de start van het project werd aan de kunstenaars als inspiratiebron een gedicht
van stadsdichter John Heymans meegegeven, dat eveneens ‘Vogelvlucht’ getiteld
is. Het gedicht verhaalt over een duif die op vleugelslag zoekt naar een hoger
perspectief, tussen de Hengelose torens vliegt en uiteindelijk landt op het
plein. Een vrije vogel, daar zou je je als kunstenaar in kunnen herkennen. En
vervolgens worden bij de presentatie van het resultaat door het museum onvrije
vogels uit de hoed getoverd: wat een contrast!
Maar dat is nog niet alles. Ingewijden weten dat de
Hengelose kunstsector verdeeld is over een belangrijk onderwerp als de vrijheid
van meningsuiting. Bestuurders van stichting Ateliers ’93 schreven kort na de
eeuwwisseling een dreigbrief om te voorkomen dat pijnlijke zaken uit het
verleden besproken zouden worden. Daarmee werd het verleden een taboeonderwerp.
Nog steeds is deze aantasting van een fundamenteel recht een heikele kwestie. Je
kunt er maar beter je mond over houden. Dat is bizar, want van kunstenaars zou
je mogen verwachten dat zij het vrije woord een warm hart toedragen, en dat zij
zich er bewust van zijn wat het betekent als een kliekje van
kunstenaars/bestuurders gaat bepalen waar anderen het wel en niet over mogen
hebben. Het kunstproject Vogelvlucht openbaart nu wat er in de Hengelose
kunstsector is gebeurd: een verschuiving van vrijheid naar onvrijheid. Wat een
treurige toestand!
Roofvogelshows zijn de laatste jaren flink in aantal
gegroeid. Ze worden vaak gebruikt om mensen ergens naar toe te lokken, want
veel mensen zijn onder de indruk van deze prachtige vogels. Maar de Werkgroep
Roofvogels Nederland (WRN) is faliekant tegen het gebruik (beter gezegd:
misbruik) van roofvogels voor commerciële doeleinden, waaronder roofvogelshows.
Ook de Vogelbescherming en de Vogelwerkgroep Twente spraken zich uit tegen
shows met roofvogels en uilen, en met hen nog meer dan 100 andere organisaties.
De nadelen van deze shows zijn groot. De betroffen roofvogels en uilen leven
onder omstandigheden die zelfs in de verste verte niets te maken hebben met hun
natuurlijke leefwijze. Ter vermaak van het publiek moeten ze kunstjes doen. Ze
zitten het grootste deel van de tijd opgesloten. Als exoten en gekruiste soorten ontsnappen, dan kunnen zij een belasting vormen voor de natuur. Meer informatie over de
nadelen van roofvogelshows is te vinden op de informatieve site van de WRN.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten