Met
de ondertekening van de concessieovereenkomst tussen ADT Twente en het
consortium Reggeborgh/Aviapartner vorige
week vrijdag is de heropening van de luchthaven Twente een stap dichterbij
gekomen. Opvallend bij deze gebeurtenis was dat alleen Dik Wessels van
Reggeborgh zijn handtekening zette. Bij de ondertekening ontbrak een vertegenwoordiger
van Aviapartner n.v., de Europese bagage-afhandelaar die garant schijn te staan voor
de nodige knowhow voor het opstarten en in bedrijf houden van een luchthaven. Met
die afwezigheid hoeft overigens niets mis mee te zijn, hoewel die wel vragen
oproept.
ADT
Twente sloot de concessieovereenkomst met Exploitatiemaatschappij Luchthaven
Twente b.v. Opvallend is dat de enige bestuurder daarvan Twente Support b.v.
is. En de enige bestuurder en aandeelhouder van Twente Support b.v. is
Reggeborgh Invest b.v. De enige bestuurder en aandeelhouder van Reggeborgh
Invest b.v. is Reggeborgh Bestuur b.v. De enige bestuurder van de
laatstgenoemde is de stichting Administratiekantoor Aandelen D. Wessels Rijssen
met Dik Wessels en twee anderen als bestuurder. De Exploitatiemaatschappij
Luchthaven Twente heeft dus maar een bestuurder, nl. miljardair Dik Wessels en
dat is opmerkelijk. Er zijn echter bij de Exploitatiemaatschappij Luchthaven
Twente meerdere aandeelhouders in het spel. Volgens de Kamer van Koophandel is
er geen verplichting voor een b.v. om de namen van de aandeelhouders te
onthullen als er meerdere aandeelhouders zijn, dus blijft het schimmig wie of
wat erachter zit.* We weten wel zeker dat dat Dik Wessels is, met nog een of
meer andere partijen. Het is aannemelijk dat Aviapartner de andere of een van
de andere aandeelhouders is. Onduidelijk is hoe de aandelenverhouding werkelijk
ligt. Is dat 50/50, dan hebben zowel Reggeborgh als Aviapartner uiteindelijk evenveel
in te brengen. Maar het kan bijvoorbeeld ook 60/40 in het voordeel van Wessels
zijn. Het zou me niet verbazen als ook hier Wessels de spin in het web is, die
hoe dan ook aan alle touwtjes trekt. Wessels heeft geen enkele ervaring met het
exploiteren van een luchthaven. Hij heeft een bagage-afhandelaar er met de
haren bijgesleept om om zich te kunnen kwalificeren als luchthavenexploitant. In
hoeverre heeft Aviapartner nog iets in te brengen? Gelet op de eisen die gesteld zijn aan de exploitant en ten behoeve van de democratische controle zouden Reggeborgh en Aviapartner bekend moeten maken hoeveel aandelen van de Exploitatiemaatschappij Luchthaven Twente b.v. zij in bezit hebben.
Marken bij de nadering van Schiphol.
Vliegen is prachtig, maar erg vervuilend. Het zou niet gesubsidieerd moeten worden.
|
Natuurlijk
zou het ook kunnen dat de luchthaven tegen alle verwachtingen in een miljoenenpubliek
trekt en daardoor een groot succes wordt. Dat heeft wel als keerzijde dat o.a.
de Oldenzaalse wijk Zuid Berghuizen, de Hengelose wijken Groot Driene en
Veldwijk, en het dorp De Lutte veel lawaaioverlast te verduren zullen krijgen.
En veel buitengebieden, die voor de recreatie van stadsbewoners van belang
zijn, zoals Boerskotten bij Oldenzaal en het Sterrebos bij Hengelo, zullen hun
rust verliezen en daarmee een groot deel van hun waarde.
Onder
druk van VOLT (Vereniging Omwonenden Luchthaven Twente) heeft ADT Twente vorige
week de vluchtroutes aan de openbaarheid moeten prijsgeven. Wie wil zien hoe de
ontworpen vluchtroutes lopen kan hier videoanimaties van de routes bekijken,
waarbij ook een indicatie wordt gegeven van de te verwachten geluidsoverlast.
De vraag is wel of deze weergaven het geluid correct weergeven, want het maakt
veel uit of verouderde lawaaibakken of supermoderne geluidsarme vliegtuigen
worden ingezet. In de gemeenteraad van Losser zijn al vragen gesteld over de
consequenties van de vliegroutes voor m.n. De Lutte. Ik ben benieuwd of er ook
in de gemeenteraad van Hengelo aandacht voor deze aanstormende lawaaideken
komt. Groot Driene kan lawaai verwachten van 90-100 dB, iets van een elektrische
grasmaaier tot een drilboor.
Luchthaven
Twente wordt een succes, en dan wordt de regio een lawaaiput; of de luchthaven
wordt een mislukking, en dan wordt het een financiële molensteen om de nek. In
beide gevallen geen fijn vooruitzicht. Helemaal zeker is het nog niet dat de
luchthaven er komt, want de Europese Commissie moet zich nog uitspreken over o.a. de vraag of er sprake is van verboden staatssteun. Zie in dit verband ook www.volt-twente.nl voor meer informatie.
* Update 3-10:
Volgens J. Glazenburg stond er op het moment van ondertekenen 1 aandeelhouder vermeld in het handelsregister en dat was Twente Support b.v. Op enig moment na de ondertekening is een deel van de aandelen in de Exploitatiemaatschappij Vliegveld Twente b.v. overgedragen aan een of meerdere andere aandeelhouders.
* Update 3-10:
Volgens J. Glazenburg stond er op het moment van ondertekenen 1 aandeelhouder vermeld in het handelsregister en dat was Twente Support b.v. Op enig moment na de ondertekening is een deel van de aandelen in de Exploitatiemaatschappij Vliegveld Twente b.v. overgedragen aan een of meerdere andere aandeelhouders.
Mis het verhaal van de Europese Commissie in zake van de aanbestedings procedure. Gezien dat de eisen telkens aangepast zijn voor de exploitant ben ik wel benieuwd naar de resultaten.
BeantwoordenVerwijderen