Boerskotten onder Oldenzaal. Andere bedreigde natuurgebieden zijn Haagse Bos
en Lonnekerberg, en Wildernis en Sterrebos bij Hengelo.
|
Duizenden
oude bomen kappen voor het prestigeproject Airport Twente: voor sommigen is
niets te dol. Iedereen die van natuur houdt is zich afgelopen vrijdag rot
geschrokken. Tubantia publiceerde die dag een verhaal over de aanstaande
kap van misschien wel 20.000 bomen in de onmiddellijke omgeving van vliegveld
Twente. De Stichting Lonnekerberg (StiL) kwam tot die verbijsterende schatting na
bestudering van het ontwerp- luchthavenbesluit, dat kort daarvoor door ADT ter inzage is
gelegd. Het gaat om bomen in de obstakelvrije zones, die in verband met de
veiligheid van opstijgende en landende vliegtuigen rondom de luchthaven
ingesteld zullen worden. Bij elkaar een gebied van een slordige 8 x 10 km. De
bomen blijken te hoog. Voor een naar verwachting onrendabel vliegveld dreigen ambitieuze
bestuurders met weinig gevoel voor realiteit het groene hart van de
stedendriehoek Enschede-Hengelo-Oldenzaal, met bij elkaar een kwart miljoen
inwoners, grondig te verpesten. En dat terwijl alle seinen op rood staan. De EU
wil immers dat er een einde komt aan de wildgroei van regionale luchthavens,
die al te vaak eindeloze subsidieslurpers blijken te zijn. Meer dan 90% van alle luchthavens wereldwijd met minder dan 1 miljoen passagiers heeft in 2012 met verlies gedraaid, meldde het magazine Airport World. Eelde komt ondanks een
dure baanverlenging maar niet uit het slop. Maastricht moest vorig jaar met
overheidsgeld weer eens gered worden van een faillissement. Maar ondertussen
blijven bestuurders maar geloven dat Twente wel degelijk winstgevend zal zijn. Alle
reden om na drie maanden het weblog Bomen-in-Hengelo weer uit de motteballen te
halen. Niet dat ik de illusie heb dat dat ook maar iets zal helpen, maar ik wil ook niet
stilzwijgend aan de kant blijven staan. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe
het zit, want het ministerie van I&M stelt in reactie op het artikel in
Tubantia dat de meeste bomen kunnen blijven staan. De vraag is wat je daarvan moet geloven. Mochten de kapplannen toch
doorgaan, dan zijn we het spoor goed bijster. En we mogen er ook nog zelf aan meebetalen, want de kosten komen niet ten laste van de exploitant, miljardair Wessels, maar van het Rijk.
Bezwaar maken tegen het ontwerp-luchthavenbesluit kan nog tot 17 april. Het digitale formulier om bezwaar te maken vind je hier. Iedereen die dat wil kan bezwaar maken.
Meer kritische achtergrondinfo over de luchthaven op www.volt-twente.nl. Overzichtspagina info voor- en tegenstanders van de luchthaven: Luchthaven Twente hoofdpijndossier.
Meer kritische achtergrondinfo over de luchthaven op www.volt-twente.nl. Overzichtspagina info voor- en tegenstanders van de luchthaven: Luchthaven Twente hoofdpijndossier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten