In het artikel “How unrealistic optimism is maintained
in the face of reality” (Hoe onrealistisch optimisme bestand is tegen
confrontatie met de werkelijkheid) beschreven wetenschappers in Nature
Neuroscience onlangs een experiment waarbij selectieve blindheid aan het licht
kwam. Proefpersonen die met meevallers werden geconfronteerd bleken een
verhoogde doorbloeding voorin het brein te vertonen, in hersengebieden waar we
fouten verwerken. Tegenvallers verlaagden de activiteit juist. Dit verschil was
het opvallendst bij proefpersonen die van tevoren hadden aangegeven dat ze
optimistisch waren ingesteld. Kennelijk zijn onze hersenen in principe zo
afgesteld dat we het leven vooral van de zonnige kant bekijken. Zo’n roze bril
heeft zo zijn voordelen, want het houdt de motivatie op peil, en het vermindert
spanning en angst. Dat heeft evolutionaire voordelen. Aan de andere kant kleven
er ook gevaren aan als je denkt dat je alles aankunt. Zelfoverschatting en
onrealistisch optimisme kunnen je aan de rand van de afgrond brengen, en erger.
Het Sterrebos pal ten oosten van Hengelo ligt precies onder de toekomstige aanvliegroute |
‘Enschede blijft positief’, kopte TC Tubantia van
vandaag bij enkele artikelen over de luchthaven, die bij elkaar bijna weer eens
3 pagina’s vulden, naar aanleiding van een vergadering van een raadscommissie
over de voortgang van de gebiedsontwikkeling en over de resultaten van een
nieuw onderzoek. De voorstanders van de heropening van het vliegveld, de
coalitiefracties van PvdA, CDA, VVD en Burgerbelangen, zijn tevreden, en dat
verbaast mij gezien het voorgaande helemaal niet. Volgens verantwoordelijk
wethouder Marijke van Hees zal er geen overheidsgeld in de exploitatie van de
luchthaven worden gestoken. Het is nog niet eens zo lang geleden dat Twentse
gemeenten, Enschede incluis, de knip trokken om de onrendabele passagiersvluchten
vanaf het vliegveld overeind te houden, en ik vraag me dan ook af wat haar
belofte waard is. Als na opening van het vliegveld, naar verwachting in 2013,
de uitbater niet uit de rode cijfers komt, dan houd ik er rekening mee dat er
toch gemeenschapsgeld in de exploitatie wordt gestopt. Hoewel het natuurlijk
ook mogelijk is dat de exploitant op andere manieren tegemoet gekomen wordt:
meer toegestane vliegbewegingen, nachtvluchten en ook vliegen in het weekend.
Versoepeling van de voorwaarden, daar zal het mee beginnen. Maar eerst zal de
gemeenteraad in november een beslissing moeten nemen over het advies om de
historische kosten maar af te schrijven, omdat het irreëel is te verwachten dat
die ooit nog terugverdiend worden. Zeg maar dag met het handje tegen 6,4
miljoen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten