Het radicale plan van de gemeente Hengelo om een kwart
van de bomen langs straten en pleinen te kappen roept gelukkig verzet op.
Verscheidene raadsfracties hebben zich voorgenomen om vanavond bij de behandeling
van de bezuinigingsplannen in de gemeenteraad op dit punt moties of
amendementen in te dienen. Hier gaat men niet in stilte aan voorbij en dat is
maar goed ook, want daar zijn bomen te belangrijk voor.
|
Magnolia is een fraaie boom die veel NO2 uit de lucht haalt |
Bomen
hebben esthetische waarden, ze zijn mooi door hun vorm, kleur of bloeiwijze, en
natuurwaarden: ze brengen de natuur in de stad, o.a. door voedsel en
beschutting te geven aan vogels, eekhoorns en andere dieren. Dat bomen
daarnaast ook milieuwaarden hebben en bijdragen aan een goed leefmilieu is iets
dat we ons pas laat zijn gaan realiseren. De kennis van de luchtreinigende
werking van bomen is bepaald nog niet overal doorgedrongen, terwijl dit aspect
steeds belangrijker wordt vanwege de
luchtvervuiling en de klimaatverandering. TC Tubantia berichtte op 17-10-2011 in
het artikel ‘Nederland meest vervuilde land Europa’ dat ons land wat
luchtvervuiling betreft in de top 3 zit van alle 27 EU-landen. Daar blijft het
niet bij, want recent onderzoek heeft uitgewezen dat roetfilters voor auto’s weliswaar
het grovere fijnstof afvangen, maar niet het voor de gezondheid veel
schadelijker ultrafijnstof. Dat gaat gewoon de lucht en onze longen in, met als
resultaat een geschatte 18.000 voortijdige sterfgevallen ten gevolge van
luchtverontreiniging per jaar, wat neerkomt op circa 12% van de jaarlijkse
sterfte. Uit ander onderzoek is gebleken dat bomen juist uitstekende
luchtreinigers zijn (‘Stadsbomen voor een goede luchtkwaliteit’, Bomennieuws
lente 2006), hoewel er tussen de verschillende soorten grote verschillen
bestaan. Sommige soorten, zoals groenblijvende naaldbomen, vangen veel fijnstof
weg, terwijl bv. gewone acacia, kronkelwilg en magnolia vooral stikstofdioxide,
een giftig uitlaatgas van auto’s, uit de lucht halen.
Hengelo heeft 50.000
gemotoriseerde voertuigen en wordt aan drie kanten door snelwegen omgeven.
Vergeleken met andere steden als Deventer (69.000 bomen op 100.000 inwoners),
en Utrecht (één boom per 2 inwoners) loopt Hengelo bepaald niet voorop met het
aantal van 33.000 (geregistreerde) bomen op 80.000 inwoners. Daar komt nog bij
dat de gemiddelde leeftijd van onze bomen ligt op 33 jaar, wat duidt op een
verhoudingsgewijs jong bestand, dat nog weinig zoden aan de dijk zet. In 2015
gaan strengere EU-normen gelden om de gezondheidsschade door luchtvervuiling te
verminderen. Ondertussen worden de snelwegen verbreed, gaat de maximumsnelheid
omhoog en neemt het gemotoriseerde verkeer toe, en met dat alles ook de
uitstoot. Is het dan verstandig om 25% van de bomen langs straten te verwijderen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten