Aanbevolen post

Schilderijen

Na verhuizing van mijn website www.robbloemendaal.nl is hier een selectie van mijn schilderijen te zien. Beschikbaarheid binnen deze serie: ...

zaterdag 12 februari 2011

De Titanic bijsturen III


Kerngezonde oude krimlinden                                                                                   
Zelf had ik nooit gedacht dat de Vereniging Gemeenschappelijk Onderhoud, die in de vorige eeuw de oude begraafplaats behoed heeft voor de ondergang, aan het einde van die eeuw een plan ontwikkelde om praktisch al het groen op het kerkhof neer te halen, inclusief de lindebomen van een eeuw oud. Dat verhaal hoorden we eergisteren uit de mond van een van onze ambtelijke gesprekspartners. In 1995 was in de persoon van de heer Veelenturf een tuin- en landschapsarchitect als bestuurder binnengehaald, en ik kan me zo voorstellen dat er voor een tuinarchitect niets mooiers is dan om helemaal met een schone lei te kunnen beginnen. Dat de vereniging destijds niet spontaan haar naam heeft veranderd in Vereniging Kaplust is verbazingwekkend, maar kan te maken hebben met het feit dat het feest niet door ging. De gemeente ging er gelukkig voor liggen. 'Anders zouden we hier met kanonnen tegenover elkaar staan', zei Henk Groothuis, en ik vermoed dat hij er niet ver naast zit. Een onderzoek bevestigde dat de krimlinden in prima staat verkeerden. Er zat niets anders op dan een nieuw plan te maken. Met dat nieuwe herinrichtingsplan werden we voor het eerst in het voorjaar van 2009 geconfronteerd door de onaangekondigde kap van tientallen oude rododendrons en andere heesters, en ook een aantal bomen. Vervolgens werd een kapvergunning afgegeven voor nog eens 35 bomen, en tijdens de bijeenkomst van de klankbordgroep op 10 november 2010 wilde men zelfs van 46 bomen af. Merkwaardig was dat ontwerper Veelenturf bij deze bijeenkomst ontbrak. Waarom was hij er niet? Volgens Groothuis was hij tijdelijk gestopt, omdat hij het niet zag zag zitten. Volgens een donateur van de nog slechts circa 10 leden tellende vereniging had Veelenturf laten weten dat hij zich had teruggetrokken en er niets meer mee te maken had. Hij was de kritiek zat. Zelf vertelde de ontwerper mij onlangs dat hij er niet bij was geweest, omdat hij bang was dat hij iets onverstandigs zou zeggen tegen het stadsdeelhoofd. Het was volgens hem maar half waar dat hij was teruggetreden. Officieus was het wel zo, maar officieel niet. Maar, zei hij, als ik hoor dat het (plan, RB) niet door gaat, dan treed ik af. Even later zei hij, als ik hem goed beluisterd heb, dan treden we af. Een stuurloze vereniging een jaar voor het eeuwfeest, dat zou de gemeente slecht uitkomen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten